در ویدئو قبلی با ارائه مثال های جامع توپولوژی را برای شما توضیح دادیم در ویدئو قوانین توپولوژی و ایجاد ساختار آن به شما دسترسی به قوانین مختلف و پیش شرط های آن را آموزش خواهیم داد. برای دسترسی به قوانین توپولوژی از مسیر C:\Program Files (x86)\ArcGIS\Desktop10.8\Documentation در داخل سیستم خود فایل topology_rules_poster را اجرا کنید و انواع مختلف قوانین همراه با مثال های کاربردی از آن ارائه کرده است.
قوانین توپولوژی و ایجاد ساختار آن
برای استفاده از قوانین توپولوژی نیاز است که ابتدا با قانون های آن اشنا شوید، در نظر داشته باشید که تعداد این قوانین بسیار زیاد است و بسته به هر پروژه های متفاوت می باشد. در داخل فایل پی دی اف topology_rules_poster میتوانید مثال های کاربردی از توپولوژی را مشاهده نمایید. به تمامی علاقه مندان به این حوضه توصیه خواهیم کرد که یکبار نیز شده این قوانین را مشاهده نمایند.
برای جرای قوانین توپولوژی نیاز به ساخت ژئودیتابیس است. ما در ویدئو های قبلی نحوه ساخت آن را به شما آموزش داده بوده ایم. در اولین گام یک دیتابیس ساخته وشیپ فایل های خود را به داخل آن فراخوانی نمایید. توجه داشته باشید که باید سیستم مختصات لایه های شما یکسان باشد. در ادامه شما را با چند قانون مهم توپولوژی اشنا خواهیم کرد.
توپولوژی و چند قانون آن
در سامانههای اطلاعات جغرافیایی (GIS)، قوانین توپولوژی مجموعهای از محدودیتها یا مشخصات هستند که روابط فضایی بین ویژگیهای جغرافیایی تعریف و نظارت میکنند. این قوانین اطمینان حاصل میکنند که دادههای فضایی به دقت و یکنواخت نمایش داده شوند. قوانین توپولوژی برای حفظ امانت داده، کاهش خطاها، و فراهم کردن تحلیلهای معنادار فضایی بسیار حائز اهمیتند. در زیر، چند قانون توپولوژی متداول در GIS آورده شدهاند:
Endpoint Must Be Covered
در این حالت تمام خطوط باید به یک گره متصل شوند.
Must Not Overlap
در این حالت چند ضلعی ها یا خطوط نباید همپوشانی داشته باشد.
Must Not Have Gaps
در این حالت نباید بین خطوط و پلی گون ها گپ وجود داشته باشد.
Must Be Single Part
چند ضلعی ها یا خطوط باید از یک قسمت تشکیل شده باشند. آنها نباید بخش های منفصل داشته باشند.
Must Not Self-Overlap
خطوط یا چند ضلعی ها نباید با هم همپوشانی داشته باشند.
Must Not Self-Intersect
خطوط یا چند ضلعی ها نباید خود را قطع کنند.
Must Not Have Dangles
خطوط نباید دارای انتهای آویزان باشند. آنها باید به خطوط دیگر متصل شوند یا بسته شوند تا یک چند ضلعی تشکیل دهند.
Must Not Intersect
خطوط یا چندضلعی ها نباید قطع شوند، مگر در نقاط انتهایی خود.
Must Not Have Pseudo-Nodes
شبه گره ها که نقاط میانی غیر ضروری در امتداد خطوط هستند، باید حذف شوند.
Must Be Covered By
نقاط، خطوط یا چند ضلعی ها باید توسط چند ضلعی های دیگر پوشانده شوند.
Must Not Overhang
چند ضلعی ها نباید روی چند ضلعی های دیگر قرار بگیرند.
این های چند مثال از انواع مختلف قوانین توپولوژی بود که ارائه شد، در داخل فایل پی دی که معرفی گردید میتوانید قوانین مختلف را مشاهده نمایید.
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
ممنون